کندوی کف باز

: سیستم کندو با کفهٔ باز 

من سیستم کندو با کفهٔ کاملا” باز را برای اوّلین بار در کشور آلمان رویت  کردم .  بعد از اینکه برتعجبم  مبنی   برا ین که این یعنی چی ؟ و چرا   کندوهای چوبی و حتی  فومی بصورت  کامل و مخصوصا” از زاویهٔ زیر در  کندو عایق بندی  شده اند  ولی  کفهٔ کندو کاملا”  بازاست و فقط با  توری مانع  از خروج زنبورعسل  پوشیده  شده   است ،  ( عکس العمل  طبیعی هر زنبوردار  ایرانی  ، چون  کندوهای  مدرن   ایرانی از بدو ورود به ایران مدت تقریبا” هشتاد سال که به همان صورت اوّلیه  مانده اند و فقط رنگ آنها  تغییر کرده  است!)  غالب  شدم ،  سؤال کردم  که  توضیح  دهید  که  چرا  از این سیستم استفاده می کنید و دوباره با تعجب سوأل کرده که آیا این کندوها در زمستان هم به همین شکل در طبیعت مدیریت میشوند؟

 

نتیجه : اگر شما دود سیگاری را در یک لیوان برعکس بدمید ، دقیقا” حرکت هوای گرم را خواهید دید و مشاهده می کنید که دود  سیگار در قسمت بالا  لیوان ( ته لیوان)  قرار می گیرد که با یک حرکت آرام از   لیوان خارج می شود. با این تست  پی می برید که چنانچه هوایی از قسمت بالایی  و زیر در کندو خارج   نگردد،هوای گرم در داخل فضای بدنه که همان طبق باشد جمع میشود و زنبورها  قادرند با جنب و جوش      و حرکت ، هوای  داخل را به پایین  فشار دهند و مجددا” از قسمت پایین  کندو هوای تازه  دریافت نمایند.

:فواید استفاده از این سیستم

 

» کنترل پارازیت واروا از طریق رفتار بهداشتی زنبورها ( تکان های شدیدی که زنبورها در حالت داشتن  پارازیت به بدن خود میدهند )  و مخصوصا” نژاد کارنیکا از کشور آلمان که  به این منظور اصلاح  نژاد     شده اند و  قادرند با دور سازی کنه  واروا  از بدن خود و البته با استفاده از سیستم کف باز کندوها ،      تا ۴۰٪  پارازیت واروا  را  کاهش دهند چون در این سیستم  پارازیت ها  کاملا” از کلنی جدا خواهند شد.

 

» کنترل ساده ریزش طبیعی پارازیت واروا به منظور مشخص نمودن دوزِ داروئی مصرفی، با پهن کردن  یک ورقهٔ روغنی در زیر کندو بدونه باز کردن  در آن.

 

» کنترل و جلوگیری از بیماری نوزمای زنبور عسل  به علت رطوبت تهویهٔ داخل کندو.

 

» آرام بودن کلنی به علت گرم نشدن  کاذب داخل کندو در حالت تابش آفتاب و جلوگیری از اختلاف دمای  شدید در حالت باز کردن درب کندو و داشتن دمای مناسب داخلی .

 

» جلو گیری از ریش بستن زنبورها به علت دمای داخلی بیش از حد در کندوهای قدیمی.

 

» بازدید کلنی از قسمت زیر کندوها به منظور کنترل سریع  و سطحی  شا خون تراشی بدونه  باز کردن  درب بالای کندو به علت سه تیکه بودن  کندو ( در کندو- طبق- و چهار چوب کفهٔ کندو ).

» کنترل کامل کندوها به منظور جلوگیری از خفه شدن  کلنی درحالت جابجایی ، بصورتی که حتی قادر هستیم که دریچهٔ پرواز  کندوها را در تاریکی کامل  بسته و فردای آن روز در وسط روز کندوها را حتی  در مناطق گرمسیری جابجا کرد،  بدونه اینکه تلفات خفگی را  به دنبال داشته باشد.

» جلوگیری از پرواز زنبورها به  بیرون از کندو در مناطقی که  سم پاشی می شود حتی به  مدت سه الی   چهار روز بدون  اینکه مشکلی پیش آید. ( حتما” مقداری آب در شربت خوریها ریخته شود !)

» سالم ماندن قسمت های مختلف کندو به علت جمع نشدن رطوبت در داخل کندو.

» کپک نزدن شانه های بدونه زنبور داخل کندو در فصلهای پر رطوبت سال و درحالت زمستان گذرانی در انبار.

 

» کنترل و جلوگیری ازرشد  شدید  شپشک زنبورعسل به علت استفاده از پلاستیک به جای پارچه یاامثال آن بر روی شانه ها.

 

:مشکلات استفاده از این سیستم

» در حالت کوچ زنبورستان و جابجایی کندوها  باید  حتما” قطعات  کندو را که شامل : در – بدنه  که همان   طبق و  کف کندو میباشد را با هم به وسیلهٔ یک کمربند  مخصوص که در بازار در حدود ۳۰۰تومان است   با ایمنی کامل دور تا  دور ببندید . لازم  به ذکر است که از این کمربند ها میتوان چندین سال  استفاده کنید.

 

» در این سیستم استفاده از داروهای دودزا بازدهی بالایی ندارند.

 

» حتما” باید از شربت خوری کتابی که حجم یک قاب را اشغال میکنند استفاده شود، چون فضای زیرسقف  در کندو با فوم و پلاستیک پوشیده شده است.

 
 

چه نکاتی باید در مورد ساخت و اجراء این طرح مد نظر داشت :

 

» به هیچ وجه نباید سوراخ هواکشی در بدنهٔ کندو یا همان طبق یا روی در کندو باقی گذاشت.

 

» از پلاستیک ضخیم برای روی شانه ها  استفاده شود تا به هیچ  وجه هوایی از زیر در کندو خارج  نگردد.

» درصورتی که زنبورها  با بره موم توری کف کندورا گرفتند به این معنی است که هوای کندواز زاویهٔ زیر در کندو خارج می شود و عایق کاری انجام شده ناقص میباشد.

» ایجاد ۱سانتیمترفضای خالی مابین سطح بالایی شانه ها وسطح  فوم  داخل در کندو در حالت بستهبودن  در کندو الزامی است ، چون زنبورها با بافت زدن بر روی شانه ها و فشار دادن پلاستیک  به بالا باعث رفت  و   آمد مابین شانه ها از سمت بالا  خواهند شد و چنانچه  فضایی در کا  نباشد ارتباط  شانه ها باهم  از بالا  قطع  خواهد شد و مخصوصا” در زمستان گذرانی باعث تلفات خواهد گردید .

» استفاده از هر نوع توری فلزی برای کف کندو مانعی ندارد (منظور آهنی یا غیره) چون زندگی نبورها در واقع از قسمت پایینی طبق یا همان  بدنه شروع می شود ولی در کشور آلمان از جنس توری گالوانیزه   استفاده می شود.

» ایجاد فضایی برابر۸ تا ۱۰سانتیمتر مابین انتهای شانه های آویزان شده  در داخل بدنهٔ کندو تا سطح توری کف کندو پیشنهاد می شود ،  چون در این صورت  شما از تلهٔ پارازیت گیر واروای ( کنهٔ واروا ) طبیعی برخوردارخواهید شد. به این معنی که با ایجاد این فضا زنبورها در فصل موم بافی فراوان با ایجاد سلولهای   نر بافت باعث جذب کنه ها به داخل این سلولها خواهند شد و شما می توانی  با بازید از کف کندو و استفاده ازیک کاردک  زنبورداری بدونه  اینکه در کندو را باز کنید با  تراشیدن این سلولهای نربافتِ  سربسته شده     تا ۵۰ درصد از کنه ها را بدونه استفاده از دارو از بین ببرید.

:تصاویری در این زمینه به منظور توجیح بهتر

امیدوارم که  با استفاده از این طرح که گامی بلند بسوی مدرن سازی و صنعتی سازی زنبورستانتان است ، موفقیتهای روز افزونی داشته باشید و از انتقال این اطلاعات به دیگر  زنبورداران  دریغ نفرمائید.